- Home
- Köpvillkor
KÖP- OCH LEVERANSVILLKOR
· Fri frakt på köp över 99kr
· 30 dagars öppet köp
· Returavgift - fast avgift på 49kr
LEVERANSVILLKOR
Vi levererar normalt inom 2-5 arbetsdagar, om inget annat anges intill varan. Produkter som anges som beställningsvara har en längre leveranstid, välkommen att kontakta vår kundservice för mer information.
FRAKT (GÄLLER INOM SVERIGE)
När din order överstiger 99kr handlar du fraktfritt. För beställningar upp till 99kr tillkommer en fraktkostnad utefter de leveransalternativ som presenteras i kassan. Vid retur gäller standardvillkor för ångerrätt, se stycket ”Öppet köp och ångerrätt” längre ner.
LEVERANSSÄTT
Leveranser sker med DHL till ombud. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar orsakade av fraktföretaget.
Om du upptäcker skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till transportören och göra en skadeanmälan. Tänk på att inte hämta ut paket som är skadade! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och om skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du omedelbart kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas tar du kontakt med oss.
OUTLÖST PAKET
Försändelser med leverans till ombud kommer att ligga kvar hos ombudet i 7 dagar från och med då att paketet anlänt. Om du inte hämtar ut din försändelse inom dessa 7 dagar kommer paketet att gå i retur till Borstiq Farm, och DHL kommer debitera oss en avgift för detta. Vi förbehåller oss därför rätten att enligt 41§ KKL debitera dig kostnaderna för returfrakt och expedition. Du kommer att debiteras en minimiavgift på 150kr vid outlöst paket.
ÖPPET KÖP OCH ÅNGERRÄTT
Vid köp av varor på borstiqfarm.se gäller 30 dagars öppet köp/ångerrätt. Rätten att ångra ditt köp löper ut 30 dagar från den dag då du eller någon tredje part som du anger, dock ej transportföretaget, tar varan i fysisk besittning. Varan ska vara i ursprungligt skick och ha med sin orginalförpackning samt etiketter/taggar. För att utöva rätten att ångra ditt köp och returnera din order använder du medföljande returfraktsedel. Hittar du ingen returfraktsedel? Kontakta oss och be om en ny.
Observera att vid återköp/retur tar vi ut en kostnad för returfrakt på 49kr som kommer att dras vid återbetalning, för skrymmande eller tyngre paket som levererats med hemleverans är returfrakten 499kr.
Vid utnyttjande av ångerrätt kommer endast varans pris att återbetalas. Återbetalningen sätts in på det konto eller kort som du använt vid ditt köp och kommer att ske utan onödigt dröjsmål*.
*Borstiq Farm har rätt att vänta med återbetalning tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan. Borstiq Farm har rätt att helt eller delvis neka återbetalning om varan inte är i det skick som beskrivs under "Ångerrätt" i detta köpvillkor.
HUR GÖR JAG ETT BYTE?
Om du inte är nöjd med ditt köp och önskar byta en produkt, får du gärna skicka tillbaka till oss för ett fullt återköp. Du kan sedan, när det passar dig göra en ny beställning på de varor du önskar i stället. Var vänlig att observera att vi inte erbjuder att direkt byta dina varor.
REKLAMATION
Enligt konsumentköplagen har du som kund tre års reklamationsrätt. Om en vara är felaktig eller om det uppstått fel vid eller dröjsmål i leveransen får du reklamera varan eller köpet. Vi ber dig då att kontakta vår kundservice med en utförlig felbeskrivning och följ våra vidare instruktioner.
Reklamation till borstiqfarm.se ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom tre år. Borstiqfarm.se förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverera varan och i sista hand göra ett återköp. Det är viktigt att du rapporterar in felet till oss så snart som möjligt efter att du mottagit varan eller upptäckt felet. För att få din reklamation godkänd måste du kontakta oss innan du skickar tillbaka din vara. Varor som är inköpta på borstiqfarm.se kan ej reklameras/returneras hos någon av våra återförsäljare och vice versa.
Erhåller du en vara som är synbart skadad ska du kontakta oss omgående. Vi kommer självklart byta ut denna utan att det kostar dig som kund något. För att reklamationsrätten ska gälla krävs kvitto/orderbekräftelse från köptillfället. Kontakten sker i första hand till order@borstiqfarm.se där vi vill ha en bild på skadan samt en kort förklaring från dig.
Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktion av varan och gäller alltså inte normalt slitage eller åldrande av en produkt.
BETALNINGSALTERNATIV
Svea checkout.
Faktura
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av borstiqfarm.se överlåtna till Svea Bank AB.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär
detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Fakturavillkor.
Delbetala
Genom vårt samarbete med Svea Bank AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,55%.
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)
Kortbetalning
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online- betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Bank AB hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa och MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.
Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sättvalidera konsumenten vid köp på nätet.